20年くらい前のことでしょうか。
当時雑誌のお仕事で坂本龍一さんのポートレートを撮らせていただきました。
個人的にずっと撮りたかった方でしたので、珍しく私のモチベーションもマックス。
クライアントが欲する落ち着いたポートレートを6×6で撮影した後に「お疲れでなければ、少し動かれますか?」とご提案したところ、その言葉に反応し何の予兆もなく突然スイートルームの中を頭を掻きむしりながら素早く動き回る教授に私も直ぐさま135mmフィルムとモータードライブで反応!
アシスタントも待ってましたとばかりに用意していたタングステンライトを手に持ち教授を追いかけ、ほんの一瞬でしたがとても密度の濃い撮影となりました。
教授がお帰りになる時に私の肩を叩きながら「久しぶりに楽しかった。ありがとう。」とお声かけいただいた時には本当に嬉しかった。
その翌日、まだ興奮冷めやらぬままコンタクトシートをチェックすると、そこには想像通りの躍動感とユーモア溢れる坂本龍一さんの姿が描写されていて、私個人的にもお気に入りの作品となりました。
前日の現場から想い起こせば、ご無礼ながらも、表現をしている者同士の突然スパークした時間の共有と、あの空間で写真撮影というセッションができたことに、今でも興奮と幸せな気持でいっぱいになります。
しかしながら後で冷静に考えてみると、坂本龍一さんが「あなたが欲しいと考えている作品はこんな感じでしょ!」と、突然指揮棒を振ったことであの一瞬のフォトセッションが始まったのだと、そう思うこともあります。
世界の一流フォトグラファーとフォトセッションを重ねている教授には、仕事の写真ではなく作品を欲しているという私の意図がわかっていたのかもしれません。
業界にいた頃は、どんなに著名な方が被写体としていらした時も、冷静にポートレート(写真)のクオリティの維持と向上、バランスを考え集中し対応していた私ですが、坂本龍一さんの撮影の時には、ただただそれを楽しむ子どもの様に夢中でシャッターを切っていました。
坂本龍一さん、本当に本当にありがとうございました。
心より感謝と尊敬の気持ちを込めて。
※ 写真は私のアトリエの壁に貼ってある作品群。坂本龍一さんは一番右下で当時撮影した中からの一枚。
記事 : Photographer MAL / 丸本祐佐
【Thoughts on the photo shooting with Ryuichi Sakamoto... Photographer MAL】
It must have been about 20 years ago.
I had the opportunity to take portraits of Ryuichi Sakamoto for a magazine at the time.
I had always wanted to photograph him personally, so my motivation was unusually high.
After shooting the calm portrait the client wanted with a 6x6, I suggested, "If you are not too tired, would you like to move around a little?" The professor responded to my suggestion by suddenly moving around the suite without warning, scratching his head, and I immediately responded with 135mm film and a motor drive!
His assistants were also waiting for him and chased after him with tungsten lights in their hands, making the shoot very intense, even if it was only for a moment.
As he was leaving, he tapped me on the shoulder and said, "It's been a long time since I've had fun. Thank you. I was really happy when he clapped me on the shoulder and said, "It's been a long time since I've had fun.
The next day, still in a state of excitement, I checked the contact sheet and found that it depicted Ryuichi Sakamoto as vibrant and humorous as I had imagined, and it became my personal favorite.
Thinking back to the previous day at the site, I am still filled with excitement and happiness at the sudden spark of shared time between people who are expressing themselves and having a photo session in that space, even though we were rude to each other.
However, when I think about it calmly later, I realize that Ryuichi Sakamoto suddenly waved the conductor's baton and said, "This is the kind of work you want, isn't it! and suddenly waved his conductor's baton, and that momentary photo session began.
Perhaps the professor, who has had many photo sessions with the world's top photographers, understood my intention of wanting a work of art, not a photograph of work.
When I was in the industry, no matter how famous the subject of a portrait, I would calmly concentrate on maintaining and improving the quality and balance of the portrait (photograph), but when I was photographing Ryuichi Sakamoto, I just enjoyed the experience like a child, enthusiastically clicking the shutter.
Thank you so very, very much, Ryuichi Sakamoto.
With heartfelt thanks and respect.
※ The photo is a group of works on the wall of my studio. Ryuichi Sakamoto is at the bottom right, one of the pictures taken at that time.
Article: Photographer MAL / YUSUKE Marumoto
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